Trygg och säker vård

Här finns information om dina rättigheter och hur vi arbetar för en trygg och säker vård.

Du som är patient ska kunna känna dig trygg hos oss. En viktig del av det är att du känner till dina rättigheter, både som patient och närstående. 

På de här sidorna har vi samlat information om journalföring och hur sekretessen fungerar, men också hur du är delaktig i din vård och hur du kan lämna synpunkter och klagomål. 

Vi berättar också om vårt patientsäkerhetsarbete och hur kvalitetsregister hjälper till att utveckla vården. 

Det finns också information om de viktigaste lagarna som styr vården och vad vårdgarantin är. 

Varning för bedrägeriförsök

Det har hänt att patienter har utsatts för försök till bedrägeri per telefon. Observera att sjukvården eller 1177 aldrig ringer upp och uppmanar någon att sätta in pengar på ett bankkonto eller swisha för läkemedel eller behandling. Ge aldrig ut dina bankuppgifter eller mobila bank-id till någon som ringer upp dig. Får du en räkning från vården sker det alltid via pappersfaktura men skulle du känna dig osäker bör du kontakta din vårdgivare.

Så här skyddar du dig

Säg att du vill ringa tillbaka och be om namn och telefonnummer till den som ringt. Ring sedan upp din vårdgivare och kontrollera om samtalet verkligen kom från någon hos dem. Visar det sig vara ett försök till bedrägeri uppmanar vi dig att göra en polisanmälan.